ПРЕДСТАВНИК АКАДЕМСКОГ РЕАЛИЗМА,МАЈСТОР ПОРТРЕТА , СЛИКАР ИКОНА И ИКОНОСТАСА

„Када се решавало да ли да будем сликар, отац ће ме запитати. „А шта ћеш голубе, када те у старости изневери око и кад задрхће рука?“

Одговорих: Ништа! Онда не марим ни да живим.“

ПРЕДСТАВНИК АКАДЕМСКОГ РЕАЛИЗМА

У СРПСКОЈ ИСТОРИЈИ УМЕТНОСТИ,МАЈСТОР ПОРТРЕТА, СЛИКАР ИКОНА И ИКОНОСТАСА

Од 1910. године редован члан Српске краљевске академије.

Један је од оснивача друштва Лада 1904. и дугогодишњи председник.

Оснивач Удружења ликовних уметника у Београду 1919. године и први председник.

 1658 РАДОВА

Деца око гуслара, 1882.          Деца под дудом, 1887.        Вредне ручице,1887.                     

Мали филозоф, 1888.           Херцеговачки бегунци , 1889.           Косовка девојка , 1919.

Свети Сава благосиља Српчад , 1921.

Чувени су његови портрети чланова Српске краљевске академије.

*

ПОРТРЕТ

пòртрēт, -éта (пòртрē, -èа) м фр. 1. слика или фотографија неке особе (обично лица). 2. фиг. опис изгледа и психологије неке особе (обично у књижевном делу).

портрèтисати, -ишēм несвр. 1. правити портрете. 2. фиг. описивати речима нечији лик, карактер и сл.

портрèтист(а), -ē м (мн. -сти) 1. уметник који paдu портрете (сликар или фотограф). 2. фиг. писац који верно, живо описује ликове.

пòртрēтнӣ и пòртрēтскӣ, -ā, -ō који се односи на портрете:  ⁓школа.

ЖАНР-СЦЕНА је ликовни мотив, слика из живота, реалистични прикази из свакодневног живота.

Весела браћа, јадна им мајка ,1887. и  Сироче на мајчином гробу, 1888. 

*

На питање новинара које дело му је најмилије, сликар је одговорио :

„Хм, свакако портрет мог оца и моје мајке. Сва остала своја дела подједнако волим, јер сам их сва радио с подједнаком љубављу и подједнаким трудом, али – то наглашавам – не прецењујем их. Знам само толико, ако моја дела нису генијална, она су рађена солидно, коректно и озбиљно, и према томе, уверен сам да су заиста добра.“

Scroll: Vertical: Драги Мишо, треба нам ...*

   ПИСМА Пупину, великом пријатељу, који

је 1889. откупио слике „Сироче на мајчином гробу“

и „Херцеговачки бегунци“ са Светске изложбе у

Паризу и поклонио Народном музеју у Београду.

*

ПОСЛОВИЦЕ

Све тражи слика прилику.

Више виде очи него око.

Вредне су руке најбоља алатка.

ЗАГОНЕТКА

Све има, а говора нема?(Слика)

Која се два брата никад не састану а између њих је само један брег? (Очи)

*

АНЕГДОТА

Када је познати сликар Урош Предић завршио портрет једне госпође, она се усуди да му каже:

– Морате признати, господине Предићу, да нисте успели добро да ме дате на платну.

– Шта да радим, госпођо, кад ни сама природа није у томе успела! – одговори Предић.

*

НИКАДА          потрет             загасито  црвен                даски (дат. јд.)        светло  плава

НЕГО               портрет             загаситоцрвен                дасци (дат. јд.)         светлоплава

Мирјана Т. Лазаревић

илустрација: Маша Павловић